Rotacja opon to jeden z podstawowych zabiegów eksploatacyjnych w zarządzaniu ogumieniem. To jednak kwestia, która często bywa pomijana w codziennej obsłudze floty. Warto mieć na uwadze, że właściwe przemieszczanie kół między osiami może przełożyć się na wydłużenie żywotności ogumienia, obniżenie kosztów serwisu, a także wzrost bezpieczeństwa na drodze. Co warto wiedzieć na ten temat?
Czym jest rotacja opon?
Rotacja opon to działanie polegające w ramach możliwości na zamianie miejscami opon pomiędzy osią przednią a tylną lub pomiędzy lewą a prawą stroną pojazdu. Dzięki temu opony zużywają się bardziej równomiernie. Wynika to z faktu, że różne osie i pozycje samochodu są nieco odmiennie odmienne podczas jazdy – zwłaszcza w momencie przyspieszania, hamowania czy pokonywania zakrętów. We flotach firmowych, które eksploatują setki lub nawet tysiące opon każdego roku, nawet niewielkie różnice dotyczące zużycia mogą się kumulować, wpływając na czas życia zestawów ogumienia.
Korzyści z rotacji opon
Regularna rotacja opon daje szereg korzyści o bezpośrednim wpływie na efektywność kosztową i bezpieczeństwo jazdy. To przede wszystkim wydłużenie żywotności opon poprzez minimalizację różnic w głębokości bieżnika pomiędzy poszczególnymi pozycjami. Zamiast wymieniać opony po spadku głębokości w jednym miejscu, można cieszyć się optymalnymi parametrami przez dłuższy okres.
Warto też zaznaczyć, że koszt zakupu i montażu opon to istotna pozycja w budżecie każdej floty. Równomierne zużycie może opóźnić potrzebę wymiany – ważną rolę odgrywa tu właśnie rotacja. Co więcej, opony o zbliżonej głębokości bieżnika gwarantują stabilne prowadzenie i przyczepność w różnych warunkach drogowych. Nieregularne zużycie będzie skutkować różnicami w trakcji pomiędzy osiami, co z kolei zwiększa ryzyko poślizgu lub utraty kontroli nad pojazdem.
Rotacja ma też wpływ na zużycie paliwa. Choć nie jest on tak duży, jak np. w przypadku ciśnienia, również tutaj należy wziąć pod uwagę nierównomierne opony toczenia. Rotacja pozwala zachować bardziej jednorodne, przewidywalne parametry toczenia, co w dłuższej perspektywie pozwala utrzymać stabilne zużycie paliwa.
Jak często wykonywać rotację opon?
Optymalny harmonogram zależy od kilku czynników. Zwykle zaleca się wykonywać rotację co 8-10 tys. km. Jeśli we flocie znajdują się auta z napędem na tył lub 4×4, można ją wydłużyć do 10-12 tys. km – w przypadku napędu na przód opony przednie zużywają się natomiast szybciej niż tylne. Warto przy tym także zawsze uwzględnić specyfikę eksploatacji konkretnego pojazdu.
Znaczenie ma też typ opon – opony asymetryczne czy kierunkowe mają określone wytyczne rotacji (np. jedynie przód-tył, bez zamiany stron). Do tego dochodzą również styl jazdy i warunki eksploatacji.
Metody i wzory rotacji
Różne konfiguracje kół wymagają innych schematów rotacji. Oto przegląd typowych wariantów:
- opony kierunkowe – zamiana przodu i tyłu, bez zamiany stron;
- opony symetryczne – można stosować rotację przód-tył lub lewo-prawo;
- napęd przedni (FWD) – przód-tył po skosie lub tył-przód;
- napęd tylny (RWD) – tył-przód po skosie lub przód-tył;
- napęd 4×4 (AWD) – rotacja przód-tył i lewo-prawo.
Każdy z tych wzorów ma na celu zminimalizowanie różnic w obciążeniu i zużyciu bieżnika. Warto zadbać, by wytyczne w tym zakresie były przedstawione w instrukcji serwisowej pojazdów. Dzięki temu mechanicy będą mogli mieć pewność, że postępują zgodnie z zaleceniami producenta opon.
Wpływ rotacji na bezpieczeństwo i koszty floty
Regularna rotacja to nie tylko oszczędności wynikające z rzadszej wymiany opon. To również zmniejszone ryzyko awarii – jednostronnie zużyty bieżnik może generować pęknięcia czy przecięcia, za to rotacja minimalizuje to ryzyko, zwiększając pewność działania opony w każdych warunkach. Do tego dochodzą lepsza stabilność i komfort: równomierne zużycie przekłada się na przewidywalne zachowanie samochodu podczas manewrów i jazdy po nierównościach. Co więcej, zaplanowane, regularne prace serwisowe są zawsze bardziej efektywne niż nagłe wymiany zużytych opon – to także podkreśla rolę regularnego sprawdzania stanu opon.
Wdrożenie rotacji w zarządzaniu flotą
Rotacja opon we flocie powinna zawsze odbywać się według wyznaczonych zasad, opracowanych na podstawie zaleceń producenta opon, rodzaju ogumienia i specyfiki floty. Warto przy tym zadbać też o odpowiednie szkolenie personelu – zwłaszcza mechaników i koordynatorów floty. W obsłudze i planowaniu rotacji bardzo pomocne będą rozwiązania IT, które pozwolą na uzyskanie lepszej kontroli nad terminami i działaniami. Zapraszamy do kontaktu z przedstawicielami InFlota, by dowiedzieć się, jak nasz system wspiera zarządzanie ogumieniem w pojazdach flotowych – z nami obsługa wymian, napraw i innych czynności z zakresu opon staje się o wiele prostsza.