Wróć do bloga

Jak rozpoznać nierównomierne zużycie opon i co z tym zrobić?

nierównomierne zużycie opon
6 minut

Nierównomierne zużycie opon to jeden z najczęstszych, a zarazem najbardziej kosztownych problemów zarządzania flotą pojazdów. Zbyt wczesne wyeksploatowanie ogumienia to większe wydatki i zagrożenie dla bezpieczeństwa. Jak rozpoznać różne wzory nierównomiernego zużycia opon, jakie są ich przyczyny i jak skutecznie przeciwdziałać takim sytuacjom?

Rodzaje nierównomiernego zużycia opon wraz z przyczynami

Można wyróżnić kilka konkretnych wzorów zużycia opon – każdy z nich jest powodowany przez określone sytuacje czy sposoby użytkowania pojazdu. Najczęstsze jest zużycie centralne i krawędziowe – w pierwszym przypadku mowa o nadmiernym starciu bieżnika w jego środkowej części, a w drugim o ścieraniu po bokach opony, przy obydwóch lub tylko przy jednej krawędzi. Zużycie jednostronne (fasetowe) odnosi się do nierównych śladów w jednym miejscu obwodu opony. Można spotkać się także ze zużyciem kropelkowym lub plamistym (mocniej przetarte punkty, często układające się w nieregularne łaty), a dla opon kierunkowych także ze zużyciem na ramionach.

Każdy z tych typów wskazuje na inną grupę problemów eksploatacyjnych lub serwisowych:

  • nieodpowiednie ciśnienie – zbyt wysokie prowadzi do zużycia centralnego, a zbyt niskie do zużycia krawędziowego;
  • błędna geometria zawieszenia – nieprawidłowa zbieżność, niewłaściwy kąt pochylenia kół lub kąt wyprzedzenia zwrotnicy mogą uwydatniać zużycie jednostronne;
  • brak rotacji opon – może wpływać na różne rodzaje zużycia, szczególnie centralne i krawędziowe;
  • niewyważenie kół – objawia się plamami lub twardymi punktami, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.

Spore znaczenie mają także styl jazdy i obciążenie. Agresywne przyspieszanie i gwałtowne hamowanie mogą również powodować nierównomierne zużycie, ponieważ niektóre części opony będą bardziej obciążone niż inne. Szczególnie w przypadku samochodów dostawczych warto też zadbać o równomierne rozłożenie masy ładunku, by nacisk na każdą z opon był podobny.

Jak rozpoznać poszczególne wzory zużycia?

Podstawą jest znajomość typowego wyglądu zużytych opon w każdym z wymienionych wcześniej scenariuszy. W przypadku zużycia centralnego na pierwszy rzut oka bieżnik będzie wyraźnie niższy na środku niż przy ramionach. Dla zużycia krawędziowego bieżnik będzie bardziej starty przy obu krawędziach, a przy niskim ciśnieniu opona będzie „siadać” na bokach. Aby sprawdzić zużycie jednostronne (fasetowanie), należy obrócić oponę o 90 stopni i sprawdzić, czy nie występują fazy o grubości zazwyczaj kilku milimetrów – to często rezultat nieprawidłowej geometrii.

Aby móc wcześnie rozpoznać nierównomierne zużycie opon, warto zacząć od regularnych inspekcji wzrokowych – kierowcy powinni sprawdzać koła przynajmniej raz w tygodniu. W celu uzyskania dokładniejszych informacji można wykonać pomiary głębokości i bieżnika z użyciem suwmiarki lub kalibratora; najlepiej dokonywać ich w co najmniej trzech punktach na każdym kole. Przydatne będą również systemy TPMS (Tire Pressure Monitoring System), które w nowoczesnych autach są już standardem – dzięki nim można na bieżąco otrzymywać informacje o spadku lub wzroście ciśnienia.

Czym skutkuje nierównomierne zużycie opon?

Nierównomierne zużycie opon to szereg problemów dla floty. Przede wszystkim należy podkreślić spadek przyczepności, który oznacza też zwiększone ryzyko wypadków – zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Opony o niewłaściwym profilu stawiają też większy opór toczenia, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa – w połączeniu z koniecznością wcześniejszej wymiany opon można zatem spodziewać się znacznego wzrostu kosztów operacyjnych. Mniej widocznym, ale wciąż bardzo istotnym efektem jest też przyspieszone zużycie innych elementów pojazdu, w szczególności zawieszenia czy układu kierowniczego.

Nierównomierne zużycie opon – jak temu zapobiec?

Znajomość poszczególnych wzorów zużycia i ich przyczyn to punkt wyjścia do odpowiedniego zarządzania. To jednak dopiero początek. Warto wdrożyć przede wszystkim procedury sprawdzania ciśnienia i opon, regularne kontrole geometrii zawieszenia (co 20-30 tys. km; wraz z korektami, jeśli są potrzebne) i rotację opon (co 10-15 tys. km). Po założeniu nowych opon lub zdjęciu kół należy zadbać też o ponowne wyważenie – oprócz tego istotne będzie też szkolenie kierowców w zakresie znaczenia poprawnej obsługi ogumienia, łagodnej jazdy, unikania gwałtownych manewrów.

W obszarze zarządzania oponami warto też skorzystać z profesjonalnego wsparcia. InFlota zapewnia kompleksowe rozwiązania w tym zakresie – dzięki temu bieżąca obsługa będzie znacznie łatwiejsza, a firma może skupić się na swoich najważniejszych zadaniach. Współpraca z InFlotą to nie tylko dostęp do najlepszych rozwiązań technologicznych, lecz także pomoc doświadczonych ekspertów, którzy pomogą wdrożyć skuteczny program zarządzania ogumieniem. Zadbaj razem z nami o opony w pojazdach flotowych – to podstawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pozostałe wpisy
Jak czytać parametry opon
Ciekawostki

Opony to kluczowy element zarządzania flotą pojazdów, o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa, ekonomii jazdy i trwałości samochodów. Zarówno każdy kierowca, jak i menedżer floty powinien potrafić czytać oznaczenia na bocznej ściance opony.

Zarządzanie ogumieniem w mieście
Artykuły

Jazda po mieście wiąże się z szeregiem wyzwań dla floty pojazdów. Wyższe temperatury nawierzchni, liczne przystanki i rozruchy, stałe hamowanie, często także strome zakręty.

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.